Times (Seattle)πŸ“°

On this article titled β€œTimes (Seattle)πŸ“°β€, we shall cover everything you need to know about the Newspaper and website. We shall also answer frequently asked questions about them. To do this, we shall cover relevant subtopics like; Times (Seattle)πŸ“° Overview, Times (Seattle)πŸ“° History, Awards, Controversies, Joint Operating Agreement, Times (Seattle)πŸ“° Content and much more.

Times (Seattle)πŸ“° Overview


Daily newspaper The Seattle Times is published in Seattle, Washington, in the United States. The Newspaper was formed in 1891 and the Blethen family has owned it since 1896. In Washington State and the Pacific Northwest, The Times (Seattle)πŸ“° is the newspaper with the most readership.
The Blethen family owns 50.5% of the Seattle Times Company. Meanwhile, 49.5% of the Newspaper is owned by McClatchy Company. Up to its demise in 2009, the Seattle Post-Intelligencer and the Times (Seattle)πŸ“° had a long-running rivalry.
In King and surrounding counties, copies are available for $2 daily (excluding Island, Thurston, and other WA counties, which are $2.5) or $3 on Sundays and Thanksgiving Day (excluding Island, Thurston, and other WA counties, which are $4). Prices outside of Washington state are higher.

Recommended:

Times (Seattle)πŸ“° History


Alden J. Blethen, a Maine teacher and lawyer, acquired the Seattle Press-Times, a four-page newspaper established in 1891 with a daily readership of 3,500, in 1896. After being renamed the Seattle Daily Times, its circulation increased by 50% in only six months. Circulation then reached 70,000 in 1915. In 1915, the newspaper also relocated to the Times Square Building on the corner of Fifth Avenue and Olive Way. In 1930, it then erected a new corporate structure, the Seattle Times Building, north of Denny Way. In 2011, the newspaper then relocated to its present location at 1000 Denny Way. The publication’s name was changed to The Times (Seattle)πŸ“° in 1966.

On March 6, 2000, The Times (Seattle)πŸ“° then made the transition from afternoon to morning distribution. They claimed that doing so will help them escape the same fate as other failed afternoon newspapers.

The Times (Seattle)πŸ“° was now in direct rivalry with the morning Seattle Post-Intelligencer, a partner in a Joint Operating Agreement (JOA). However, the Post-Intelligencer stopped printing nine years later and solely published online. The Times (Seattle)πŸ“° is one of the few big metropolitan daily still run and owned by a local family (the Blethens) independently in USA. The Seattle Times Company also owns three additional newspapers in Washington in addition to the Times. It also owned four newspapers in Maine until selling them to MaineToday Media. The Seattle Times Company’s voting common stock, which was once owned by Knight Ridder until 2006, is now owned by The McClatchy Company to the tune of 49.5%.

Recommended:

Awards


Reporting by Dominic Gates, Mike Baker, Steve Miletich, and Lewis Kamb for the National Reporting of the Boeing 737 MAX disasters won the most recent Pulitzer Prize in 2020. The Times has won 11 Pulitzer Prizes for its reporting. Particularly for its investigative journalism, it has a worldwide reputation. Investigative journalists Michael Berens and Ken Armstrong received the Pulitzer Prize for Investigative Reporting in April 2012 for their coverage of more than 2,000 fatalities resulting from the state of Washington’s prescription of methadone in state-funded healthcare. For their coverage of the 40-hour search for the culprit and the shooting murders of four police officers in a Lakewood coffee shop, the Times crew was awarded the Pulitzer Prize for Breaking News Reporting in April 2010. In 2015, the Oso mudslide breaking news coverage earned a ninth Pulitzer Prize.

Jerry Gay of the Times received the 1975 Spot News Photography award for his shot “Lull in the Battle,” which depicts firemen taking a break after putting out a home fire. For his coverage of the Steve Titus case, reporter Paul Henderson was awarded the Pulitzer Prize for Investigative Reporting in 1982. Since Titus had been falsely accused of rape, Henderson disputed the speculative evidence in the case in a number of pieces, persuading the court to overturn Titus’ conviction.
Recommended:

Controversies


Headline controversy

After Sarah Hughes won the gold medal at the 2002 Olympics, The Times (Seattle)πŸ“° printed a subheadline that read, “American outshines Kwan, Slutskaya in skating surprise.” The title offended many Asian Americans since Michelle Kwan is also an American. Community leaders from the Asian American community blasted the subheadline for feeding the myth that people of colour can never be really American. The episode was reminiscent of a similar occurrence that included an MSNBC piece during the Winter Olympics in 1998 and was covered by the Times (Seattle)πŸ“°. Mike Fancher, the then newspaper’s executive editor, apologized following the contentious headline.

Election controversy

The proprietors of The Seattle Times began running ad campaigns on October 17, 2012, in favour of Republican Rob McKenna for governor. They also ran a state vote to allow same-sex unions. The advertisements, according to the newspaper’s management, were made to “demonstrate how beneficial advertising with The Times (Seattle)πŸ“° can be.” The newspaper is now the third-largest supporter to McKenna’s campaign. This is thanks to the $80,000 independent spending on commercials in his favour. It was referred to as a “unprecedented act” in a letter of complaint signed by more than 100 employees and delivered to Seattle Times publisher Frank Blethen.

Recommended:

The Joint Operating Agreement

A “Joint Operating Agreement” (JOA) was in place between the Times and Seattle’s second major newspaper, the Hearst-owned Seattle Post-Intelligencer, from 1983 to 2009. This allowed for the Times (Seattle)πŸ“° to manage both publications’ advertising, manufacturing, marketing, and distribution. However, with independent reporting and editorial teams, the two journals still maintained their own identities. Unfortunately, The Times (Seattle)πŸ“° announced its decision to end the JOA in 2003. They cited a provision in the contract that said it may leave the arrangement after three straight years of losses.

Hearst filed a lawsuit, saying that the Times (Seattle)πŸ“° could not utilize losses that occur from unusual circumstances to terminate the JOA due to a force majeure provision (in this case, a seven-week strike by members of the Newspaper Guild). Despite a district judge’s finding favouring Hearst, the Times prevailed on appeal. This also includes a June 30, 2005 unanimous verdict from the Washington State Supreme Court. Hearst persisted in asserting that the Times faked its 2002 defeat. On April 16, 2007, the two periodicals then declared the resolution of their disagreement.

The Post-Intelligencer stopped printing on March 17, 2009. As a result, the JOA came to an end.

Recommended:

Times (Seattle)πŸ“° Content


Each day, a separate portion of The Times (Seattle)πŸ“° is published. Sports, a NW segment for the day, Main News & Business, and any additional sections specified below are included in every daily issue.

Friday: NW Autos; Weekend Plus
Saturday: NW Homes
Sunday: Business; ShopNW; NW Jobs; NW Arts & Life; NW Traveler; Pacific NW Magazine
Pacific NW is a glossy magazine published every week and inserted in the Sunday edition.

Delivery and Page Width


The Times (Seattle)πŸ“° broadsheet page size for many years was 13 12 inches (34 cm), printed from a 54-inch web, or the breadth of four newspaper pages. The width of the page was then decreased in 2005 by 1 inch (2.5 cm) to 12+12 inches (32 cm). It is now a 50-inch web standard, as a result of shifting industry standards. The site size was then further decreased to 46 inches in February 2009. As a result, the page became 11+12 inches (29 cm) narrower.

Recommended:

FAQs


How much does a subscription to The Seattle Times cost?


Non-stop Online Access

(After the trial time, $3.99/week. Your weekly fee will rise to $4.99 after 26 weeks. Afterwards, every four weeks, there will be a fee.)

Is The Seattle Times Free?


For unrestricted access, Seattletimes.com needs a subscription. Your registration on seattletimes.com is not really a subscription. Ensure you take a look at various offers to subscribe. If you already have a subscription, you can then visit seattletimes.com at any time and manage your online account using your subscriber login.

Recommended:

How do Seattle Times print replicas?


How do I access Print Replica?
Visit https://replica.seattletimes.com to access the Print replica. You must be a Times (Seattle)πŸ“° subscriber and logged in to view. If you forgot your password, reset your password here.

Is The Seattle Times still in business?


The Times (Seattle)πŸ“° is among the few independently run, locally owned news companies in the USA. It has won 11 Pulitzer Prizes and is Washington State’s most popular online news source.


What kind of newspaper is The Times (Seattle)πŸ“°?


Times (Seattle)πŸ“° is a Daily newspaper.

Who reads Seattle Times?

With fascinating, original, local news, The Times (Seattle)πŸ“°, winner of 11 Pulitzer Prizes, reaches nearly 566,900 readers every day. They also reach over 717,700 on Sundays. Their Reach are groups of readers who value the newspaper experience and are really engaged.

Recommended:

What company owns the Times (Seattle)πŸ“°?


The Blethen family
In the American state of Washington, The Times (Seattle)πŸ“° Company is a privately held publisher of daily and weekly newspapers. The Blethen family has owned the business since it was founded in Seattle, Washington, in 1896. Currently, it is owned by the fourth and fifth generations.

What is the major newspaper in Seattle?


The Seattle Times
The Times (Seattle)πŸ“° is the main daily newspaper in Seattle. The McClatchy Company owns the remaining 49.5% of the Times, with the native Blethen family owning the other 50.5%. In the Pacific Northwest, The Times is the Sunday newspaper with the most circulation.

Where is Seattle Times printed?


The building was constructed in 1995 and is situated on little more than five acres of land at 6600 South 231st Street. Rotary Offset Press resides in the 62,037 square foot structure. According to its website, Rotary Offset Press, which was founded in 1957, is one of the largest commercial printers in the Pacific Northwest.

Recommended:

Times (Seattle)πŸ“° Conclusion

This aim of this article is to bring you everything you need to know about the Times (Seattle)πŸ“°. For better understanding, we also covered relevant subtopics like; Times (Seattle)πŸ“° Overview, Times (Seattle)πŸ“° History, Awards, Controversies, Joint Operating Agreement, Times (Seattle)πŸ“° Content and much more.
We hope this article was informative enough for you. Kindly visit the SOCCERPEN website for more articles like this.

Related Article

Leave a Comment